dinsdag 2 oktober 2012

Meditatiekussen

Mijn zus vroeg me of ik een meditatiekussen voor haar wilde maken. Het patroon kreeg ik er bij geleverd. Prima, ik hou wel van een uitdaging. Zij zorgde zelf voor de vulling, de boekweitdoppen. Ze werden vanmiddag afgeleverd op mijn werk. Geen idee hoe dat er uit zou zien, ik had een soort walnootdop voor ogen. Maar nee, vele malen kleiner. Eenmaal in het kussen merk je niet dat het doppen zijn... Ze zijn trouwens geurloos.
boekweitdoppen
Boekweitdoppen
Gisteren bij Ikea leuke stoffen gehaald en thuis meteen begonnen met omrekenen van de inches naar cm. Het uiteindelijke formaat van dit kussen is geworden: diameter van de cirkel 30 cm (incl. naden, de omtrek van een diner bord), hoogte van de zijkant, 16 cm (incl. naden) en de lengte 150 cm (incl. naden). Elke 10 cm een plooi van 3,5 cm. En ik heb er een handvat aangenaaid, breedte 5cm. Dus een lap van 16*20cm, dubbel -> strijken, openklappen en dan de uiteinden naar het midden -> dubbelklappen -> strijken en aan twee kanten op de kant stikken. De plooien heb ik trouwens ook gestreken, met de stoom-strijkbout, zodat de plooien er goed in blijven zitten tijdens het naaien. Dat naait een stuk gemakkelijker heb ik gemerkt. Ik heb de naden trouwens twee keer gestikt en bij het handvat zelfs nog een keer heen en terug. Er moeten natuurlijk geen gaten ontstaan waaruit de boekweitdoppen kunnen ontsnappen.

In dit formaat meditatiekussen, gaat ongeveer 1,5kg boekweitdoppen. Niet te strak opgevuld, dat leek me niet lekker zitten. (Ik spreek niet uit ervaring want ik mediteer niet, ik naai en haak :-) ) 
Meditatiekussen
Meditatiekussen
Detail: handvat meditatiekussen
Detail: handvat meditatiekussen
Met veel plezier gemaakt en een mooi resultaat!

1 opmerking:

  1. Wat leuk zeg mag ik vragen wat je kwijt was voor alle materialen bij elkaar? EN hoeveel tijd?

    BeantwoordenVerwijderen